SÅ VAR DET DAGS IGEN.

EN KLASSISK SEGELBÅT (BB11) SKALL FÅ NYTT LIV  OCH KOMPLETTERA VÅR 
STOREBRO SOLÖ LYX II.



Senaste uppdateringen: 2019-11-28. Mahognyjollen "Johansson" är på plats i Evedal.
Senaste uppdateringen 2020-09-04. Dags att vända båten och nåtlimma.
Senaste uppdateringen 2021-03-04. Ersätta dåligt döträ och rostiga kölbultar
Senaste uppdateringen 2021-10-30. Projektet avslutas.

Varför detta projekt när Electroluxbåten är i goda händer och vår Storebro Solö Lyx II (http://storebrorenovering.blogspot.com/ ) är en ögonsten som vi älskar.

Orsaken är att vi har det väldigt trevligt när vi jobbar med en klassisk träbåt och ibland är det motorbåtsväder och ibland är det seglingsväder. Man skall ta tillvara livet, det går inte i repris.

Vi letade egentligen efter en fin träjolle men det dök upp en BB11 och nu skall vi se till att den är i toppskick till sommaren 2021 då den skall seglas på Helgasjön.

Båten köptes av Simon och Ann som nog hade velat behålla den om de haft tid och möjlighet. Vi har lovat att bjuda på en segeltur när allt är klart.


Båten står på en vagn och Simon hade sett till att det fanns fina stöd för skrovet så den kunde transporteras säkert. Om vi blir riktigt bitna kanske vi kör runt till likasinnade, vi får se.

Båten har produktionsnummer 2248 och segelnummer S30 i Sverige. Den är byggd i Dröback Norge 1961 och såldes till en köpare i Göteborg. Vi skall ta reda på allt vi vet om ägarhistorik mm och information kommer i denna blogg.



I denna blogg skall vi ta oss från renoveringsstart i Växjö Evedal till en riktigt fin klassisk segelbåt som skall seglas flitigt, se bild nu och exempel på framtid.



Vi kommer att redovisa det som görs i kronologisk ordning men försöka göra bloggen sökbar inom olika områden.

Hur gick det till när vi köpte vårt nya projekt.

Det var som vanligt en annons på Blocket som dök upp vid en annan sökning och intresset väcktes. Snabba och konkreta svar resulterade i att vi tyckte detta var en bra anledning att starta ännu ett renoveringsprojekt.

Eftersom vi numera har erfarenheter från ett båtköp 1978 och två båtar de senaste åren så tog vi fram en liten checklista och besökte säljarna. Det visade sig vara ett ärligt projekt där både bra och dåliga sidor var tydliga och eftersom vi sökte ett projekt som i slutänden skulle kunna bli något riktigt fint blev det affär. Vi skakade hand och betalningen genomfördes samma kväll.

Ett bilsläp hyrdes och när båten skulle hämtas var allt förberett och snart var vagnen lastad och alla delarna med. Resan till Växjö, ca 20 mil, gick fint och nästa steg blev att bygga ett båthus så vi kunde titta lite närmare på vad vi köpt.

> Båten är demonterad i vissa avseenden men komplett med mast, bom, segel, beslag mm.
> Bordläggningen är riktigt fin och renskrapad från lack.
> Kölens trädetaljer är dåliga och måste bytas ut, osäkert avs bottenstockar, kölplanka och de innersta borden.
> Däcket är demonterat och de gamla delarna finns med som mallar.
> Spant mm invändigt är hela och fina.
> Segeln (stor, 2 fockar och spinnaker) är gamla men hela och behöver rengöras.
> Riggen och diverse tampar finns med och kan användas eller bytas ut, vi får se.
> Båtvagnen är bra och fungerar fint som varvsvagn.

Summan av kardemumman är att vi för en rimlig peng har ett fint projekt och det skall bli roligt att jobba vidare, det kommer överraskningar av olika slag men vill man inte ha detta får man köpa en Stortriss och det är inte aktuellt.

Vad är det vi köpt och skall jobba med några år framåt.

BB11 är en välseglande båt byggd i Mahogny av Borge Bringsvaerd i Dröback Norge mellan 1958 och 1968. Totalt byggdes starx under 1200 båtar och det finns en aktiv märkesklubb i Norge, BB11 klubben. ( https://bb11post.wixsite.com/bb11 ). Vill man veta mer om BB11 så gå in på klubbens hemsida eller besök dom på Facebook. Jag anmälde mig till klubben och fick tillgång till tre fina böcker och filmer om båt och renovering mm, mycket trevligt och nyttigt.




Det första som skall göras är att bygga ett båthus vilket vi byggde i vinkel med huset för vår Solö så man kan komma åt båda båtarna.



När detta var klart kunde man titta lite närmare på vad vi hade åtagit oss. Tanken är att "resan är målet" så en och annan överraskning var ok på ett annars ärligt projekt.

Det kommer bilder senare i bloggen men följande punkter sammanfattar kortfattat det vi sett hittills.
  1. Däcket är demonterat och finns kvar som mallar.
  2. Däcksbalkarna är hela och endast en kort balk måste bytas.
  3. Skrovet ovan vattenlinjen är fint och renskrapat från lack. Det kommer att bli ett väldigt vackert mahognyskrov när vi är klara.
  4. Skrovet under vattenlinjen ser bra ut, dock osäkert avs de innersta borden. Ok inifrån men ej undersökt från utsidan.
  5. Kölplankan verkar ok, vi hoppas på det bästa.
  6. Dödträt ovan järnkölen måste bytas.
  7. Kölbultarnas status är okänt men det visar sig när vi lyft båten från kölen.
  8. Akterspegel och stäv är i fint skick vilket känns riktigt bra.
  9. Mast och bom är ok med demonterade beslag.
  10. Inredningen är komplett och hel men behöver renslipas och lackas.
  11. Segeln består av storsegel (ok), fock (gammal), genua (ok) samt spinnaker (ok).
  12. En hel del gamla beslag mm.

Eftersom vi strävar efter en originalrenovering så saknar vi stävbeslaget och motorfästet där det skall sitta en SeaGull motor som bott länge i garaget länge.

Det riktigt kliar i fingrarna att få sätta igång men först skall vi avnjuta sensommar och höst i Solön och läsa igenom alla fina böcker..






Det trevliga med ett projekt som detta är att man funderar på hur man skall lösa olika problem. Som en liten utmaning tänkte jag redovisa vad vi funderat ut avseende att lyfta båten och byta ut kölplankorna.

Vi har fått tag på en "hakställning", dvs en gammal hederlig byggnadsställning. Stolpar och balkar är 3m långa. Tanken är att bygga en ram runt båten 3x3 m i yta och 3m hög. Balkarna tvärs båten längst upp och dessa klarar säkert en rejäl last, vet inte riktigt hur mycket. Balkarna längs med båten blir längre ner så det blir stabilt. 

Två slingar läggs under båten framför och bakom kölen och dessa slingar kopplas till fyra kedjespel som då lyfter båten. Vad jag vet väger en fullriggad BB11 strax under 800 Kg så fyra kedjespel borde klara detta lätt. Kölbultarnas muttrar lossas och båtskrovet lyfts upp tills kölbultarna syns under kölplankan.

Järnkölen med tillhörande kölplankor kan nu köras framåt med vagnen och tas omhand. Måste dock hindra kölen från att välta.

Båten hänger nu i slingorna och måste sänkas ner på en båtbock och ligga tryggt. Vet inte riktigt hur båtbocken skall se ut med den måste klara att stödja båten både rättvänd och upp och ner.

Döträt tas nu bort och kopieras i ek av mina vänner på Munketorps sågen på Norra Öland. Järnkölen görs ren ner till järnet, primas, spacklas och målas till jämn och fin finish.

Om man bortser från eventuella problem med bottenplankan och de innersta borden är det bara att lyfta upp båten igen och sänka ner den över köl, döträ och kölbultar, renoverade eller nya, lätt som en platt. Återkommer avs verkligheten.

Här kommer verkligheten :-).

Att montera upp en gammal hakställning av järn kräver lite eftertanke och starka muskler. Det hela startade med att stolparna på 3m var lite för långa så ca 40 cm fick kapas av och måste svetsas på när jag skall lämna tillbaka ställningen.

Eftersom ställningen byggdes runt båten måste man hantera en sida i taget och egentligen krävdes det två personer. Gabrielle har inte tillräcklig längd för att hjälpa till så det blev "kan själv" vilket lyckades efter en del misslyckade försök. Var dock noga med att inte tappa den tunga järnkonstruktionen på ömtålig båt och till slut var ställningen på plats och nästa steg blev att rigga lyftdonen.




Det var svårt att hitta bra uppgifter om båtens vikt (deplacement) men till slut hittade jag en uppgift på 1600 pound vilket ger 725 Kg. Tar man bort rigg, däck, köl mm så bör det bli max 500 kg.

Med fyra mindre kedjeblock och sling så gick det fint att hissa upp båten. Att lossa kölbultarnas muttrar var inget problem och nu var det tänkt att kölen skulle lossna när båten hissades upp men så blev det naturligtvis inte. 

Bra att man är optimist annars hade nog förnuftet bromsat entusiasmen vid projektets start.

Plan B gick ut på att slå rätt försiktigt på bultarna (med mutter monterad) men inte heller det lyckades.

Plan C var att köra in kilar mellan kölens döträ och kölplankan och drämma till lite hårdare, samma resultat.

Plan D är att såga i skarven mellan döträ och kölplanken och drämma till ordentligt, kölbulten kan säkert inte räddas så den får offras om det behövs. Vid behov så sågar vi av kölbultarna.

Ni som har erfarenhet inser säkert hur det gick men kölen kom av enligt plan D och nu vilar Serenity II tryggt i en vagga i båthuset medan kölen får nöja sig med en presenning bredvid, se bilder med kommentarer.


Det hör verktyget är bra, det sågar rakt fram. Hade jag haft ett längre blad hade det varit ännu bättre.



När det inte hjälper att drämma till på kölbultarna ovanifrån så provade jag med träkilar vilket ger ett kontinuerligt tryck. Finns billigt på Biltema. På detta sätt fick jag möjlighet att få in tigersågens metallblad vid kölbultarna. Det sägs att man skall låta verktygen göra jobbet men tar man inte i ordentligt så går det sakta och det är risk att man ger upp. Efterhand som kölbultarna gav upp så blev det ett trevligt mellanrum mellan döträ och kölplanka.




Nästa steg var ett dra ut vagnen med köl och döträ vilket var okomplicerat för en gångs skull.


En gammal men tjock och hel presenning som vi fick med när vi köpte vår Solö blev ett nytt bra golv. Tanken är att det skall jobbas i båthuset och då är det bra med golv, dessutom mindre markfukt.



Gavlarna till vaggan var redo och nu var det dags att se hur duktig man var att malla båtens profil. Inte så bra men det är stabilt och profilen kan man rätta till senare.




Dagen avslutas med att Serenity III ligger tryggt i en vagga, om än med lite behov av justering. Köl och döträ står under en presenning ute och det blir nästa punkt på åtgärdslistan. Ca 7 timmar i dag och flera innan med några mentala pauser var vad som behövdes. Gabrielle som skall se till att vår BB11 blir en riktig pärla var i Stockholm och tog hand om barnbarn och tanken är att både lille Olle och Noel skall få en känsla av vad det innebär att segla och ta hand om en klassiker framöver.

Planen är att köl, kölbultar och döträ skall åtgärdas av en båtbyggare. Efter dialog med vana träbåtsägare blev det till slut Saxemara båtvarv (Nyströms Brygga) som kontaktades. Niklas Nyström driver varvet åtog sig jobbet med en preliminär leverans kring Midsommar 2020 vilket passar utmärkt.

För att detta skall hända måste dock kölen transporteras till Saxemara vilket innebar att en fixtur byggdes där kölen vilar och det hela lastades lastades på en vagn. Man kommer långt med ett kedjespel.





Väl framme i Saxemara tog Niklas Nyström hand om kölen som skall in i båthallen till vintern. Skönt att en erfaren båtbyggare tog hand om det hela och utmaningen är att få kölbultarna på exakt rätt plats så det passar med hålen i kölplankan.




Nu kan man glömma denna del av båten och fokusera på övriga delar av botten. 


Kölplankan dränks in med Lingu som tränger in och stabiliserar trät, en mindre spricka tätas med Epoxi och efter försegling med Epoxi kommer kölplankan att hålla länge.

Samborden har en mindre spalt till kölplankan som går fint att täta med Sikaflex när det är dags. Samborden bedöms i övrigt som funktionsdugliga även om den på barbords sida hade bytts ut vid en regelrätt renovering, i mitt fall blir det en reparation.

Alla bord under vattenlinjen kommer att renskrapas, slipas och impregneras med linolja och terpentin tills de är mättade. En hel del pluggar har lossnat och skall ersättas.

Vintervädret i november inspirerar inte att vara i ett kallt båthus men ibland dyker det upp ljuspunkter som värmer. Det ringde en man från Resarö vars fru hade sett vår annons i Veteranbåtsföreningen tidning (http://www.veteranbaten.se/). 

Vi sökte efter en liten mahognyjolle och dom hade en som behövde lite omsorg och intresse. Vi kunde få den till skänks så den fick ett nytt liv framöver.


Visserligen ca 100 mil ToR men när man kan besöka barnbarn samtidigt blev det in fin resa för att hämta hem jollen till Växjö. 

Man skall tänka sig denna mahognybetsad med blänkande lack och en tross runt relingen 😊. Blir perfekt när vår BB11 ligger på svaj. Jollen är döpt till "Johnsson" av en tidigare ägare och ligger nu torrt och fint i mastskjulet på varvet.

-------------------------------------------------

Efter en fin sommar på Helgasjön så var det dags att ta sig an vår BB11 i månadsskiftet augusti/september. Det första steget var att vända båten så man kunde jobba bekvämt med att nåtlimma och slipa botten. Nedanstående sekvens av bilder visar hur det gick till och den gamla hakställningen är guld värd vid denna typ av jobb.


I det här läget inser man att handkraft inte räcker för att vrida båten när den vilar i slingen. Räddningen blev ett utväxlat spel och båten kunde vridas säkert i små steg.

En oro var att bordläggningen skulle ta skada då däcket är demonterat. Jag lade in en balk midskepps och förstärkte det översta bordet så det inte skadades av slingen. Skruvhålen får vi ta hand om senare med plugg och epoxi.


Med båten i det här läget kunde samborden och kölplankan undersökas och de var renoverbara. Att byta ut dem är mer än vad jag förmår. Dock är en mindre del av styrbords sambord i dåligt skick och jag återkommer hur vi löser det.

Nästa steg var att nåtlimma botten.

Det finns mycket att läsa om detta så det är bara att skaffa prylar och sätta igång. För min del är det huvudsakligen nåt under vattenlinjen som skall nåtlimmas och då spelar det ingen roll att mahognyn i listerna är ljusare då botten skall målas.

Jag köpte en överhandsfräs på Biltema och en 6 mm notfräs på Jula, detta tillsammans med mahogny, epoxi, hyvel och slipmaskin är vad man behöver.


Spika fast en slödlist på en överbliven skivbit och fräs ett spår så ser ni avstånd från stödlisten till spåret. Slå en spik genom en listbit med rätt avstånd så kan man sätta spiken i nåten och måtta av var stödlisten skall spikas, det kallas vissat "Katt". Därefter är det lätt att spika stödlisten på rätt avstånd från nåten som skall fräsas.


Listen spikas med fin trådspik och det är viktigt att frässtålet strävar att dra fräsen mot listen. Listen lossas lätt och spikas fast på nästa plats. Det går att nyttja samma spikar några gånger om man dra ut dom försiktigt. Efter ett tag har man fina spår och glöm inte att tejpa insidan av skrovet där nåten är helt öppen, annars rinner epoxin rätt igenom.


Min vän Anders tillverkar en provlist som passar perfekt, nu är det snart dags att limma lister.

Som ni ser har jag fräst ur en del av barbord sambord då det var rätt dåligt. Jag bedömde det som reparerbart och ett byte skulle inneburit transport av skrovet till en båtbyggare. Återkommer till detta efter nåtlimningen.


Färdiga lister som väntar på att limmas in i de frästa spåren. Väl avvägt, det blev bara tre stumpar över. Dock insåg jag att det var dumt att snåla med nåtlimningen nu när båten var vänd så det blev en omgång till.

                

Lätt att få in Epoxi i spåret och lika riktigt på listen, tryck/banka ner listen i spåret och säkra med en liten spik om det behövs. Strök extra i skarven mellan list och skrov för säkerhets skull.

Glöm inte att maskera när man är över vattenlinjen, då slipper man extra sliparbetet'.

                  

När alla frästa spår har limmade lister slipar man till man är nöjd. På en BB11 är vattenlinjen markerad med en rits och det är en god idé att fördjupa ritsen lite så man inte slipar bort den.


                                               
                                                                                                                                                                      
            

Nu är båten helt tät och det är dags att vända den rätt för att montera köl med dötra samt spendera vintermånaderna med att mätta mahognyn med rå linolja.

Bild rättvänd bil

Efter dialog med Niklas Nyström i Saxemara så kom vi fram till att det bästa är att jag tar ner skrovet till varvet i Saxemara så Niklas kan se till att köl med döträ monteras på båten på ett bra sätt.

Överenskommelsen var att han har kölen klar och jag kommer ner med skrovet till Saxemara den 16 november. Dessvärre blev det inte så då jag inte lyckades få ut mitt skrov ur båthuset och när jag dagen efter körde ner med vagn till Saxemara för att hämta kölen var det tomt och kölen stod orörd på samma plats där jag lämnade den för över ett år sedan.


Rätt besviken väntar jag ca 14 dagar på någon form av kontakt och bestämmer mig sedan att ge upp och hämta hem kölen till Växjö då BB11 S30 är en fin klassisk båt som förtjänar att komma i sjön och seglas.

När vårsolen gör det trevligt att vara på varvet startar arbetet med att få ordning på kölen. projektet ligger därmed ett år efter plan men det är som sagt resan som är målet.

Vi bygger vidare på fixturen med hjul så vi kan flytta kölen som placeras i Solöbåtens båthus. Det som nu skall göras är att få bort det dåliga döträt så helt som möjligt som Ture på MT-Sågen i Högby (Öland) kan tillverka nytt trä.

Det gick bättre än väntat med samma kilmetod som när kölen lossades från skrovet. Alla delarna kom av hela och det var intressant att se kölbultarna. Mätte upp en diameter på 4mm på det smalaste stället så ett byte känns helt rätt.


Den nedersta delen lossas från järnkölen.



Nästa problem var att få bort dom gamla fastrostade kölbultarna. Det sitter en träkloss i botten som skall bort först vilket gick bra, men sen var det stopp.



Rostlösningsolja i båda ändarna medan man ägnar sig åt att ersätta döträt är första försöket.


Det gick fint att pussla samman kölens döträ och nu är det bara för en duktig hantverkare att tillverka nya träbitar. 

Döträt är nu hos Ture på  MT-sågen och han kommer att ersätta det ruttna trävirket med ny frisk furu.




PROJEKTET AVSLUTAS.

Olika skäl gör att vi inte hinner få vår BB11 seglingsbar inom rimlig tid och avvecklar därmed projektet till förmån för inköp av en klassisk segeljolle.

Vi vill gärna hitta någon som kan fullfölja arbetet och allt man ser i bloggen utom jollen Johansson ingår för 6000 Kr eller bud.

Johansson skall renoveras och puttra omkring i Helgasjön med en SeaGull.




Skrovet står lättillgängligt och alla detaljer är placerad så dom kan studeras.



Vår BB11 (S30) är nu på väg till Gotland där en båtbyggare skall se till att det blir klar och kan seglas med sonen som nu seglar Optimistjolle.

Avslutningen på projektet blev därmed fin och träbåtsarbetet fokuseras nu på vår Solö och jollen "Johansson". Seglingen blir med en inköpt Snipe och jag har gastar för såväl lätt som hård vind.

Peter & Gabrielle.





Det blev en Ohlson22 eftersom herrar i min ålder
inte skall hänga i knävecken för att ha det trevligt.



Här avslutas den här bloggen.














     


























Kommentarer

  1. Hei, dette var artig😁. Jeg har også en BB11 som er under renovering, og en solø Aqua lyx .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Vad spännande, hör av dig om du ser att jag är helt fel ute.

      Peter T.

      Radera
  2. seglade denna sommaren 1975-76

    SvaraRadera

Skicka en kommentar